Kaj storiti, če vam odpove potisnik?

Kaj storiti, če vam odpove potisnik?

Ko toplo sonce in ugoden veter kličejo k prvim dogodivščinam, ne smemo izpustiti pregleda potisnikov. 

 

Ko  toplo sonce in ugoden veter kličeta k prvim dogodivščinam in so priprave na novo navtično sezono zaključene, ne smemo prehitro podleči skušnjavi in pred izplutjem izpustiti pregled ene izmed bolj pomembnih naprav na našem plovilu.

V mislih imamo premčne in krmne bočne potisnike, znane tudi kot »bow thruster« in »stern thruster«. Te naprave so nepogrešljive za manevriranje plovila, zato je njihovo brezhibno delovanje ključno za varnost in udobje na vodi, v pristaniščih, v marinah.  A kaj storiti, če pred izplutjem ugotovimo, da je potisnik pokvarjen ali ne deluje optimalno? V tokratnem prispevku se bomo posvetili osnovnemu pregledu in odpravi težav s potisniki oziroma thrusterji.

Pri pregledu premčnega in krmnega bočnega potisnika moramo biti pozorni na tri glavne dejavnike.

Prvi dejavnik so varovalke, ki ščitijo električni sistem pred preobremenitvami in kratkimi stiki. Pred izplutjem preverite ali so varovalke potisnika morda pregorele in jih po potrebi zamenjajte. Pri tem morate biti pozorni, da izberete primerne varovalke za vaš potisnik, saj neustrezne varovalke ne bodo samo preprečile pravilnega delovanja potisnika, temveč lahko povzročijo tudi resno škodo na motorju ali na vodnikih. Na krovu je vedno priporočljivo imeti komplet enakovrednih varovalk, da lahko hitro nadomestite pregorele varovalke in tako ponovno omogočite delovanje potisnika.

Drugi dejavnik predstavljajo vodniki, ki morajo za optimalno delovanje biti v brezhibnem stanju. Pri pregledu povezav bodite posebej pozorni na znake obrabe, kot so ožganine ali razbarvanja, ki lahko nakazujejo na težave. Preverite tudi, ali je presek vodnikov primeren za napetost in obremenitev, ki jo potisnik potrebuje. Vodniki z nezadostnim presekom se namreč lahko pregrevajo, kar na dolgi rok vodi do njihovega uničenja ali celo do požara. V primeru kakršnihkoli poškodb ali neustreznosti je nujna zamenjava vodnikov s takšnimi, ki bodo ustrezali protipožarnim standardom, tehničnim specifikacijam in potrebam vašega sistema.

Zadnji dejavnik predstavlja preizkus obremenitve potisnika. Zelo je namreč pomembno, da med sezonskim pregledom opravimo testiranje potisnika v delovnih pogojih. Med testiranjem moramo biti pozorni na neobičajne zvoke ali zmanjšano učinkovitost, saj je to lahko znak, da je nekaj ujeto v potisniku, kar potem povzroči še dodatno povečanje njegove obremenitve. Če se med delovanjem pojavijo omenjeni znaki, lahko to privede do hitre obrabe ali celo uničenja motorja. Preizkus delovanja je še posebej pomemben pri sistemih, kjer so potisniki priključeni na servisno baterijo. To lahko v praksi pomeni, da je potisnik zelo oddaljen od baterije, zaradi česar moramo biti pozorni na padce napetosti, ki ne smejo preseči 5%. V kolikor je za vas smiselno, razmislite o optimizaciji vašega sistema z dodatno baterijo, ki jo namestite bližje potisniku, skrajšanjem dolžine vodnikov ali povečanju preseka vodnikov, da zmanjšate morebitne izgube napetosti ter s tem zagotovite brezhibno delovanje. V primeru bolj kompleksnih težav - poškodbi motorja ali notranjih mehanizmov potisnika, je priporočljivo pomoč poiskati pri profesionalnih serviserjih.

Okvirno smo preleteli problematiko okoli potisnikov ter katere izmed možnih zapletov lahko rešite oziroma preprečite s podrobnim preventivnim pregledom. V kolikor niste prepričani, da lahko težave odpravite sami, nikakor ne oklevajte in pokličite profesionalne serviserje. S pravilnim pregledom in pravilno odpravo napak boste namreč zmanjšali verjetnost zapletov in neprijetnih pripetljajev v času izplutja in vplutja v vaš izbran varni pristan.

 

Avtor: Jaka Vitko

Fotografije